مجله خبری

از همه جا چه خبر

مجله خبری

از همه جا چه خبر

گلها و گیاهان مناسب برای تصفیه هوا

گلها و گیاهان مناسب برای تصفیه هوا

یکی از نیازهای مهم بدن انسان هوای پاک و تمیز است. انسان بدون هوا چند ثانیه بیشتر زنده نخواهد بود اما بدون هوای پاک هم آنچنان سلامت و عمر طولانی را تجربه نخواهد کرد. این روزها که اهمیت تنفس هوای پاک بیش از پیش روشن شده است. بسیاری از دستگاه های مختلف مثل دستگاه های بخور و تصفیه هوا به بخشی از وسایل خانه یا محل کار ما تبدیل شده اند. اما در کنار این کارها می توان از روش های طبیعی مختلفی نیز برای پاکسازی هوای محیط استفاده کرد.

هوایی که ما نفس می کشیم باید پاک باشد.

وجود گل و گیاه ها در محیط زندگی انسان می توانند تاثیر ویژه ای در بهبود کیفیت اکسیژن و هوای محیط داشته باشد. گیاهان علاوه براینکه می تواند باعث زیبایی محیط و فضای اطراف شوند و تاثیر خوبی بر کاهش استرس داشته باشند، در پاک سازی هوا نیز تاثیر ویژه ای دارند.

شاید برخی گمان کنند با بستن در و پنجره ها مانع از ورود هوای آلوده به داخل خانه شوند اما این تفکر اشتباه است. درست است که استفاده از درو پنجره های دوجداره، درزگیرها و مواردی از این دست شاید از ورود درصدی از گردوغبار جلوگیری کنند اما آلودگی هوا با چنین راهکارهایی کنترل نمی شود.

روشن است که دستگاه های تصفیه هوا در برطرف کردن این آلودگی ها تاثیر به خصوصی دارند و به نسبت آلودگی هوای محیط باید از این ابزارها استفاده شود. در کنار دستگاه های تصفیه هوا و راهکارهای مختلف برای جلوگیر از آلودگی می توان برای بهبود کیفیت اکسیژن روی گیاهان نیز حساب کرد.

گیاهان مختلفی وجود دارند که می توانند آلودگی های هوا را پاک کنند و به ما در تنفس هوای پاک کمک کنند.

در ادامه تعدادی از این گیاهان را معرفی می کنیم:

سرخس برگ شمشیری

سرخس برگ شمشیری از جمله گیاهان آپارتمانی است که می تواند به خوبی خود را با شرایط محیط وفق دهد و در نور کم نیز رشد کند و زنده بماند. البته سرخس برای رشد بهتر به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد و باید برای داشتن یک گیاه سرحال تر مراقبت های لازم به عمل آید.

سرخس می تواند بخشی از آلودگی موجود در هوا را از بین ببرد و همچنین سطح رطوبت هوا را کنترل کند. هوای خشک می تواند به پوست انسان آسیب برساند و علاوه بر وجود دستگاه های بخور، وجود گیاهانی همچون سرخس در جبران رطوبت هوا موثر است.

گل داوودی، یک تولید کننده اکسیژن

گل داوودی با تنوع رنگ زیبا و جذاب خود هم محیط اطراف خود را باطراوت می کند و هم با اکسیژنی که تولید می کند می تواند باعث بهبود کیفیت هوا شود. این گیاه می تواند مواد سمی مختلف موجود در هوا را جذب کند و تولید اکسیژن آن در شب به حدی است که توانایی بهبود کیفیت خواب انسان را دارد.

فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین از جمله گیاهانی است که در از بین بردن برخی سموم موجود در هوا به شدت قوی و توانا ظاهر می شود. این گیاه علاوه براینکه زیبایی خیره کننده ای به محیط اطراف خود می دهد آلاینده های محیط را نیز برطرف می سازد.

فیکوس بنجامین برای رشد به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد و باید مراقب آب دهی به این گیاه باشید زیرا این گیاه به کم آبی حساس است و باید به صورت منظم آبیاری شود.

پوتوس

پوتوس را می توان یکی از گیاهان زیبایی دانست که به راحتی قلمه زده شده و تکثیر می شود. برای قلمه زدن پوتوس کافی است ساقه آن را از زیر برگ ببرید و در آب قرار دهید تا ریشه دهد و سپس گیاه را در خاک بکارید. پتوس ها می توانند سهم ویژه ای در تولید اکسیژن و از بی بردن سموم و آلاینده های هوا داشته باشند. پوتوس در سبد گل و گیاه میتواند مکمل گل چیپسوفلا باشد.

سانسوریا، گیاهی مناسب اتاق خواب

سانسوریا به دلیل تولید اکسیژن در شب می تواند یکی از گیاهان مناسب برای اتاق خواب دانست. اکسیژنی که این دست از گیاهان تولید می کنند باعث می شود تا سطح کیفیت خواب انسان افزایش یابد. سانسوریا را می توان گیاهی بسیار سازگار با محیط و مقاوم دانست که توانایی خوبی در دفع سموم دارد. سانسوریا توانایی رشد در حمام یا سرویس بهداشتی را دارد. در هر جایی که گیاهان دیگر امکان رشد و زنده ماندن ندارند این گیاه می تواند زنده بماند و به خوبی رشد کند.

گیاه مناسب اتاق خواب

آلوئه ورا یک گیاه درمانگر

خیلی از ما آلوئه ورا را با خواص درمانگر و ترمیم کننده آن می شناسیم اما جالب است بدانید این گیاه در ازبین بردن آلودگی های هوا نیز تاثیر دارد و می تواند سموم موجود در هوا را نیز تا حدی از بین برد.

ژربرا، گیاهی زیبا و مفید

ژربرا را می توان یکی از گل های زیبا و مفیدی دانست که با خواص و ویژگی های بینظیر خود می تواند هم در از بین بردن سموم موجود در هوا و هم در زیبایی بخش به محیط کاربرد داشته باشد. این گیاه به دلیل خواص ویژه ی خود و تاثیری که بر پاکیزگی هوا دارد به عنوان گیاه ضدسرطان شناخته می شود.

گل داوودی نیز مانند ژربرا می تواند تاثیر ویژه ای در پاک سازی هوا داشته باشد و برخی سموم و آلاینده ها را تصفیه کند.

لازم است بدانید این گیاه و گل داوودی با تمام خواصی که دارند به خاطر سمی بودن نباید با پوست شما در تماس باشند و همچنین باید از کودکان و یا حیوانات دور نگه داشته شوند. این گل برای روز مادر هم پیشنهاد میشود.

نخل بامبو

بامبو گیاهی نام آشناست که خواص متفاوتی از جمله تصفیه هوای محیط دارد. در برخی فرهنگ ها و علوم بامبو را نماد شانس یا ایجاد انرژی مثبت می دانند . برخی دیگر این گیاه را بهانه ای برای زیباتر شدن محیط می دانند که می تواند در محیط خانه به خوبی رشد کند. این گیاه به نور چندانی نیاز ندارد و اگر در خاک از آن نگهداری می شود احتیاج به آبدهی زیادی نیست. دمای محیط برای این گیاه باید حدود ۱۸ تا ۲۶ درجه ی سانتی گراد باشد تا طراوت و سلامت خود را حفظ کند و شاداب بماند.

علاوه بر تمام راه های گفته شده جلوگیری از آلوده ساختن هوای محیط یکی از وظایف انسان است. اجتناب از استعمال دخانیات، امتناع از روشن کردن آتش در فضاهای نامناسب، جلوگیری از آلوده شدن هوا به واسطه ی دود خودروها و …. می تواند در پاک نگه داشتن هوا و داشتن زندگی سالم تر به انسانها کمک کند.

 

پیشنهاد مطالعه: انواع گلهای تابستانی

 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.